بازاریابی ورزشی
رقیه سرلاب؛ زهرا علیپور نادینلوئی
چکیده
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، ...
بیشتر
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، فعلان حوزه کسب و کار و اساتید مدیریت ورزشی میباشند. برای شناسایی شاخصهای مهم بوم کسب و کار از مصاحبه سازمان یافته استفاده شد. در بخش کیفی با کمک خبرگان (13 نفر) در سه مرحله روش دلفی پرسشنامه تدوین گردید. بدین صورت که یافتههای پژوهش برای مشارکتکنندگان ارائه و متن نظریه توسط آنها و طی سه مرحله مطالعه و نقطه نظرات آنها اعمال شد. تعداد نمونه مورد مطالعه در بخش کمی 82 نفر بود. مدل-سازی در چارچوب الگوی بوم استروالدر (2004)، با کمک نرم افزار اسمارت پی-الاس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بوم کسب و کار صنعت ورزشهای الکترونیک ایران مثبت و معنیدار است. در بین مؤلفههای مورد بررسی شرکای کلیدی بر فعالیت اصلی، منابع کلیدی و ساختار هزینه تأثیر قوی و مثبت دارد. همچنین کانال توزیع نقش میانجیگری قوی در تأثیر ارزش پیشنهادی بر بخشهای مشتریان دارد.
رقیه سرلاب؛ سعید راسخی
چکیده
در طی دهههای اخیر صنعت ورزش به عنوان یکی از صنایع نوین، در اقتصاد بین-المللی نقش مولدی ایفا نموده و برای سرمایه گذاریهای کلان اقتصادی بیش از پیش برای هر کشوری تأثیرگذار بوده است. مزیت نسبی کالاهای ورزشی از موارد مذکور در این زمینه به شمار میرود. برای تعیین مهمترین شرکای تجاری ایران از سهم تجاری کشورها در زمینه کالاهای ورزشی در ...
بیشتر
در طی دهههای اخیر صنعت ورزش به عنوان یکی از صنایع نوین، در اقتصاد بین-المللی نقش مولدی ایفا نموده و برای سرمایه گذاریهای کلان اقتصادی بیش از پیش برای هر کشوری تأثیرگذار بوده است. مزیت نسبی کالاهای ورزشی از موارد مذکور در این زمینه به شمار میرود. برای تعیین مهمترین شرکای تجاری ایران از سهم تجاری کشورها در زمینه کالاهای ورزشی در طی 5 سال استفاده شد. سپس با استفاده از شاخصهای مزیت نسبی آشکار متقارن، لافای، بالاسا (صادرات) و شاخص پرودمن و ردینگ مزیت نسبی هر یک از کشورها مورد بررسی قرار گرفت. به طور میانگین کشورهای بلغارستان و اتریش در شاخص لافای، کشور چین در صادرات کفش، پوشاک و کالاهای متفرقه و کشور آلمان در صادرات قایق و تفنگهای ورزشی بالاترین مزیت رقابتی را بر مبنای شاخص بالاسا و شاخص مزیت نسبی آشکار متقارن داشتند. شاخص پرودمن و ردینگ هم نشان داد که کشور اندونزی در صادرات کفش؛ ایران در صادرات پوشاک؛ هلند در صادرات قایق؛ آلمان در صادرات تفنگ و کره در صادرات کالاهای متفرقه بالاترین مزیت رقابتی را به خود اختصاص دادند.